Playtime
A brilliant, humorously poetic foretaste of the modern world. Stylistically Jacques Tati’s most daring film in a new, exemplarily restored version – universally praised at the 2002 Cannes IFF. Bodil Award for Best European Film of 1969.
M. Hulot finds himself in the modernist quarter of a big city, in the midst of cold architecture made of glass and stainless steel. He loses himself in a labyrinth of impersonal offices and is swept off his feet by an invasion of American tourists hectically doing the rounds of the European metropolises. Every shot is the result of perfect choreography of movement, gestures and manners, and captures even the smallest reactions of the characters in the depersonalised environment of the skyscraper. The images are accompanied by a cacophony of sounds and only fragments of dialogue. Tati´s tableau contains an inexhaustible amount of comic detail which cannot be taken in during just one sitting. In its time this work - a comic vision on the border of hallucination and abstraction - was undervalued. Today it is considered to be the most important visual innovation in film of the 1960s. The film was originally shot on 70 mm, but later reconstructed and transferred to 35 mm.