Eternal Sunshine of the Spotless Mind
This consistently constructed narrative can be characterised as a morality piece, warning people against foregoing the experience of pain. Joel gets rid of the festering memories of his treacherous love but at the same time dangerously wipes from his memory other layers of the past.
The life of the lonely and timid Joel fundamentally changes when he meets the eccentric and temperamental Clementine. She is weird in many ways and successfully entices Joel to crazy ventures. She is also unstable and volatile and one day decides to get rid of Joel and start again. To this purpose she submits herself to having her memory expunged in an experimental clinic, and her attempt is so successful that the grief-stricken Joel seizes the same solution. He however is less successful; this time the doctor lets the intervention get out of hand, and the damage is made worse by his assistant who instead of carefully monitoring the activity of the client´s brain, allows him to be led into wild erotic imaginings. The director in a masterly fashion upsets the time and space continuity and replaces it with the associative linking of fragments from different layers of memory. He reconstructs the relationship and repeatedly returns to certain experiences, many of them deformed in their dependence on Joel´s wrought-up emotions.