Travelling Birds
From the creative team that made Microcosmos comes a similarly poetic film on the topic of bird migration. It not only demonstrates birds’ exceptional sense of orientation and nearly indefatigable will-to-life, but is also a metaphor for the hope of return, and takes advantage of nature’s graceful power.
A creative team similar to that which put together Microcosmos (1996), the well-received artsy documentary investigating the secrets of the insect kingdom, has made a parallel film focusing on birds and their remarkable ability to migrate. But the film does not merely prove birds’ exceptional orientation sense and nearly indefatigable will to live. It also serves as a metaphor for the hope of return. For many species migration represents an essential necessity providing for successful reproduction and allowing them to survive under often extreme conditions. To humans, however, it may seem a poetic description of life determined to endure despite adversities of weather, climate or the twistings of fate. Travelling Birds speaks to the viewer through poetic images, music and, above all, through the beauty of nature itself. Director Jacques Perrin narrates. At last year’s César’s the film was nominated for Best Director and Music and won for Best Editing.