Letter to America
Kamen, who has moved to New York, is struggling for his life in an American hospital. His friend from Sofia, Ivan, sets off into the mountains in the hope that he will find someone who remembers the ritual songs which are supposed to resurrect the dead. He records his journey on video and sends it as a letter to Kamen, who had also sent him a video report about his own life overseas.
Young intellectual Ivan from Sofia discovers that his best friend Kamen is fighting for his life in an American hospital. On the other side of the world, “in a God-forsaken land called Bulgaria” – as legend has it – people are said to know songs which could avert death itself. Ivan decides to try and find them. He sets off into the mountains, a world of disappearing villages and remote shepherds’ huts, to seek out the old women who might still remember these ritual songs. His journey, offering an intoxicating vision of the beauty of the untouched landscape, uncovers the wisdom of folk customs as he records on video the genuine dignity of life. He writes a letter to Kamen, reminding his friend of his home which even he has now seen in its unimagined, archetypal image. It is also an answer to Kamen’s video-reports in which he gives his own impressions of bustling cosmopolitan New York life where he has found an emotional anchor in his friendship with a Japanese man.