Focus
An atmosphere of fear, demagogy and anti-Semitism has gripped 1940´s America. New York personnel clerk Lawrence Newman experiences this for himself: after marrying a girl who works for a Jewish firm, he has to decide whether to adopt a passive stance to the violence or stand up to it. The film is based on the novel by Arthur Miller.
Not even the USA could avoid anti-Semitism and racist attacks during the 1940s. Diffident New York personnel clerk Lawrence Newman (William H. Macy) discovers this for himself when he purchases a new pair of glasses and is mistaken for a Jew. Lawrence prefers to avoid conflict and so keeps to the sidelines when his neighbour and one-time friend Fred (Meat Loaf Aday) attacks a woman in the street one night. But violence assumes all kinds of guises and the atmosphere in the Brooklyn neighbourhood begins to thicken. A Jewish news-stand owner also becomes a target for the local racist inhabitants, and after Newman marries the attractive Gertrude (Laura Dern), who works for a Jewish firm, the violence turns on him. The man who has never harmed anyone but has also never stood up for anyone must make a decision: either he will continue to stick his head in the sand or he will face his aggressors.