The Italian
For over ten years, thousands of Albanians have flooded into Italy in the hope of a better life. The majority of them have been expelled several times and the most hardy of them keep trying again and again to return. From this background comes the story of Giorgio, who is convinced that he has a right to be an Italian. His dreams come crashing down when he abuses the trust of someone who was willing to help him.
The film is set on two different time planes. In 1991, after the fall of the Communist regime in Albania, young Giorgio and thousands of other illegal immigrants make their way to southern Italy. He is convinced that he has a greater claim to becoming an Italian than the majority of his compatriots: his Albanian grandmother became pregnant by an Italian member of Mussolini’s occupying forces. When he arrives in the native mountain village of his forefather, it turns out that his “grandfather” has died and that, moreover, the majority of the inhabitants have left the mountains for an easier life down in the valley. After initial misgivings, those who have stayed accept the new “Italian” among them, particularly thanks to Silvestro, who has decided to support him. The Italian helps the villagers burn their charcoal, he helps them in the fields and it almost seems as if his dream of finding a new homeland has been fulfilled. The idyll, however, is spoiled when he falls for Silvestro’s fiancée. Revenge is not long in coming and Giorgio is banished from the region. When we meet him again eight years later, we discover he has had to move on several times and, most importantly, has had to abandon his former ideals. Now he is caught in the net of mafia mobs that run the prostitution racket, and all attempts to leave this vicious circle are futile.