Parallel Worlds
Translator Tereza and architect Kryštof have lived together for some time, but now they are becoming more and more estranged. This intimate variation on the theme of the quest to find the right balance within a love relationship offers a minimalist study of the alienation associated with a modern world full of compromises, misunderstandings and squandered dreams.
A fragile translator named Tereza has been living for some time with ambitious architect Kryštof. Their relationship, however, is increasingly clearly being undermined by a certain coolness. The impractical and oversensitive young woman is tussling with the translation of her first book but she gets no support from her overburdened partner who, at the same time, is fighting his own battle against compromise in connection with the realisation of his first project. Tezera is looking for security in life and would like to have children, but Kryštof, who is planning a work stay abroad, doesn’t share her concerns. Moreover, he’s also secretly having an affair with the carefree and married Renata. When Tereza feels forced to conceal the fact that she’s had an abortion, and when she falls ever deeper into a state of depression from which there is no visible escape, it seems that the relationship has come to an end - but for both of them it may signify a new, independent beginning. This intimate variation on the theme of the quest to find the right balance within a relationship is a minimalist study of the alienation associated with a modern world typified by compromise, misunderstanding and squandered dreams.