The Star
Summer 1944 at the Polish border. Lieutenant Travkin’s espionage unit is to investigate a planned German offensive. The campaign against the enemy’s rear guard leads irrevocably to its tragic outcome. Before Travkin’s “Star” darkens forever, he nevertheless manages to contact “Earth,” thus allowing the Red Army to take counter measures.
The film is based on the short story by Emmanuil G. Kazakevich from 1947 in which the author describes the work of Red Army intelligence agents on the Polish border in 1944. Kazakevich (1913-1962), the son of a Jewish teacher and journalist, was a remarkable figure in Soviet literature. He was employed in a number of jobs, he entered the war as a volunteer and, after starting out as an ordinary investigator, he became the commander of a whole investigations division. He was wounded three times, decorated on several occasions and travelled with the Red Army as far as Berlin. After demobilisation he turned to literary endeavours, writing his own works and translating others; the War was his greatest inspiration. His prose works, the most famous of which is The Star, were tolerated by the Soviet regime with a certain degree of bewilderment. They lacked the celebratory tone of officially approved novels, and described the war as a harsh and, for civilians, cruel struggle for survival. There is nothing romantic about the heroism of the characters in the Star´s tragic story, nor in the work of intelligence officers brought together under fortuitous circumstances. Thanks to the collaboration of experienced scriptwriters and a carefully chosen cast, Nikolai Lebedyev remained faithful to the author’s style, which reflects the latter’s own personal experiences.