Lost in Munich
Wasn’t the 1938 Munich Agreement actually a diplomatic victory? In Petr Zelenka’s original comedy, a movie crew is trying to shoot some footage but one catastrophe after another prevents them, including the lead actor’s allergy to parrots. This uniquely structured black comedy takes aim at filmmakers and eternal whiners.
Can the 1938 Munich Agreement, which forced Czechoslovakia to cede much of its border region to Germany, be perceived as a diplomatic victory? In his original comedy, Zelenka focuses on historian Jan Tesař, who sets out to deconstruct the myth of the Munich Agreement: that it was the greatest betrayal the Czech people ever suffered. The protagonists of Zelenka’s picture – filmmakers – would like to convey the same message in their film-within-a-film about a journalist named Pavel who lives in modern-day Prague. He kidnaps a parrot, Sir P, a controversial feathered friend who can recall the circumstances surrounding the signing of the Agreement.… ​Bizarre circumstances, however, disrupt the shoot and the movie is never made.​ Lost in Munich is intriguing for its unique structure, with the initial sequences dedicated to the story of Pavel and the parrot, followed by the introduction of another film about desperate moviemakers struggling with one setback after another. In his absurd black comedy, Zelenka pokes ironic fun at both filmmaking and that aspect of the Czech national character which might be labeled self-pitying.