All These Sleepless Nights
With his portrait of Warsaw youths Krzysztof and Michał, the nonconformist Polish director, who continually veers from the traditional parameters of documentary filmmaking toward hybrid forms, pays tribute to the generation of twentysomethings that grabs life by the horns each day, even after the rest of the town has gone to sleep. This formally elegant film fully pulses to their tempo, whether tinny techno or melodic house is laying down the rhythm.
Like Berlin at the turn of the millennium, Warsaw recently opened itself up to today’s twentysomethings, and now it fully pulses to their lifestyle, whether the rhythm comes from the tinny sounds of techno or the melodic strains of house. Krzysztof, 25, stands at a crossroads in his long-term relationship with Monica, and for the moment he finds it easier to strengthen his friendship with Michał. Adulthood is just beginning and the two art school students drift through a haze of endless parties. One gulps down life in full measure, losing solid ground beneath his feet with every new hook-up; the other captivates viewers with his levelheaded, Deanesque sex appeal, a cigarette ever dangling from the corner of his mouth. This formally elegant tribute to the young, a film governed by emotions rather than the chronology of the scenes, demonstrates that you can dream at any time, even if you are fully awake. The crystal-clear film form reflects the mantra of a generation that is rewriting the social landscape in contemporary Poland and beyond, while at the same time altering our ideas about the wide-open possibilities for documentary film.