Thirteen-year-old Aisholpan has just one wish – to become an eagle huntress, thereby continuing the family tradition. In order to fulfill her dream she must overcome one remaining fundamental obstacle: falconry is usually the purview of men. Tinged with a touch of fairy tale, this Sundance audience favorite is set in the breathtaking mountains of Mongolia and is all the more unbelievable for being a true story.
Thirteen-year-old Aisholpan has just one wish – to train as an eagle huntress, thereby continuing the family tradition and following in the footsteps of her father and grandfather. To fulfil her dream she has to overcome one remaining fundamental obstacle: Falconry has usually been domain of men, and the patriarchs are filled with misgivings at the thought that the girl might become one of them. But Aisholpan isn’t about to give up… British documentarist Otto Bell set out for Mongolia’s Altai Mountains after seeing a photograph on the internet in 2014 and, from that moment, he and his camera are the witnesses to a fairy-tale story which is all the more magical for the fact that it actually happened. With the young girl’s father and a hundred other spectators, we catch our breath the moment Aisholpan’s eagle flies up for the first time to demonstrate its skill to everyone gathered at the traditional Golden Eagle Festival. It is then that we believe wholeheartedly that even the most courageous of dreams can become a reality. The Eagle Huntress was an audience hit at this year’s Sundance.