They Call Me Jeeg
Italy finally has its very own superhero, and his capacity for mixing social critique with heroic feats is boundless. Gabriele Mainetti’s thoroughly enjoyable, surprisingly plangent and gritty film features a criminal loser who stumbles upon his powers Toxic Avenger-style (by accidentally falling into a barrel of radioactive waste) and learns to care about humanity thanks to a traumatized woman who’s convinced he’s the Japanese manga character Steel Jeeg. Mainetti may be a novice helmer, but there’s no trace of the beginner here, with style and execution earning top marks along with modest yet well-handled visual effects. Believable in nearly all aspects except for its hero’s new powers, They Call Me Jeeg fits into a new, distinctive brand of European superhero movie, creatively playing with the rehashed formulas that persist in American productions, using familiar ingredients to comment on Italian social and political ills.