Ikarie XB 1
Out of the Past / 2016 / Ikarie XB 1 / Czechoslovakia 1963
Today a classic of the genre, this sci-fi offering follows the adventures of the crew aboard the Ikarie XB 1 spaceship on its way to Alpha Centauri. The film, a work which inspired Stanley Kubrick during his preparations for 2001: A Space Odyssey, will be screened in a digitally restored version for the first time in the half-century since it premiered.
It’s the second half of the 22nd century and the Ikarie XB 1 spaceship is headed toward Alpha Centauri to do research on extraterrestrial life forms. The ship’s crew, comprising scientific hotshots from various fields, are exposed far from the solar system to unknown, unimaginable threats. But they’ve also brought with them a number of their own mundane cares and joys. Jan Kališ’s wide-angle, black-and-white image, Zdeněk Liška’s innovative electronic music, and convincing sets and costumes create a stylistically sophisticated fictional world of the distant future. Tasteful performances by the Czech acting elite give it an unexpected spontaneity and a psychological dimension. While working on the script the authors were loosely inspired by Stanisław Lem’s The Magellanic Cloud but they steered clear of his ideological and political stereotypes. More than 50 years after its theatrical premiere, the movie was finally digitally restored. The new version was screened this year as the Czech film industry’s historic first representative in the Cannes Classics section.