Pasolini
The final day of a mega-personality of Italian cultural and public life: poet, novelist, director, and actor Pier Paolo Pasolini, whose barbaric murder on November 2, 1975 has never been fully explained. In Abel Ferrara’s work, presented at the 2014 Venice festival, Willem Dafoe takes the titular lead.
Late on the night of November 2, 1975 the body of Pier Paolo Pasolini was found in Ostia. The mysterious death of the Italian poet, novelist, director, and actor, brutally murdered at age 53, has never been solved. The man whose take on society and its future attracted, titillated, and provoked many during his lifetime never ceases to intrigue filmmakers. One of these is Abel Ferrara, who introduced his Pasolini (starring Willem Dafoe) at the Venice fest in 2014. The picture takes in Pasolini’s final day, his talks with his mother and friends, until the moment he gets in his Alfa Romeo, headed for adventure on the outskirts of town. The record of a typical day and the reconstruction of its climax – with an account of the possible background to the murder – blend into surreal visions inspired by the unfinished novel Petrolio, published some years after the death of a personality for whom Italian public life and culture today has no substitute.