Anomalisa
Michael Stone makes a living motivating other people, but he himself lacks a fundamental zest for life and longs to be released from his everyday routine. Lisa seems to be the embodiment of that wish… Screenwriter Charlie Kaufman has proven that his scripts may not even need actors because his lines can make puppets come alive, and their sorrow differs in nothing to the human kind.
Michael is a well-known motivational speaker who travels the country giving lectures to enterprising managers on increasing productivity among their workforce. But he doesn’t believe in his own hackneyed pearls of wisdom anymore and his life just comes down to lonely visits to drab convention hotels where he is essentially hiding from his wife, whom he can’t stand. Human society has become so alien to him that the faces of everyone else merge into one. But this all changes when he meets Lisa – the unexpected anomaly who brings back his zest for life. Lisa is exceptional and her voice allows Michael to forget the soulless existence he has led for years, at least for one evening. In this melancholy animation piece the destiny of the lovelorn man and diffident woman is only part of the story. As in Kaufman’s previous work Synecdoche, New York, here we will also discern a whole series of veiled meanings and allegories concealed within an artfully constructed narrative that effortlessly blends both dream and reality.