Léon: The Professional
Léon is a professional hitman who cleans up other people’s messes with surgical precision. But when 12-year-old Mathilda shows up at his apartment door, the loner’s routine life takes an unexpected turn. Luc Besson’s cult thriller became a milestone in the career of actor Jean Reno, who imbued the withdrawn killer with an irresistible seductiveness.
A humorless professional hitman who will clean up anyone’s mess with surgical precision. That’s Léon (Jean Reno), an oddball of New York’s underworld, who drinks nothing but milk and whose most intimate relationship involves a houseplant. Normally bound by routine, his life is one day turned inside out when 12-year-old Mathilda (Natalie Portman) turns up at his apartment door after narrowly escaping the bloodbath orchestrated by corrupt cop Stansfield (Gary Oldman) against her entire family. An unexpectedly strong bond grows between the cold-blooded killer and the pushy little girl who’s out for revenge – but the coming confrontation with psychopath Stansfield bodes nothing but ill… Luc Besson’s cult thriller became a milestone in Jean Reno’s career: the actor incorporates the movie’s melancholy mood into his character, while also giving the withdrawn killer an irresistible seductiveness.