David Lynch – perhaps everyone knows the director, but can they say the same about David Lynch the painter, sculptor, and musician? And can these roles be somehow separated? Just this once the standard bearer of postmodern cinematography leaves the door closed on his bizarre fictional worlds, admitting us instead to his own private realm, which he introduces through personal memories dedicated to his youngest daughter.
David Lynch – a director who needs no introduction. Slowly but surely the attributes implied by his name have come to serve as the common notion of “strange”: films that treat storytelling and cinematic time atypically or that contain traces of surrealism. But how does he himself view his work and how does he position it in the context of his life? The documentary David Lynch: The Art Life is dedicated to Lynch’s youngest daughter, and appropriately so. He gives an intimate account of his memories of childhood, adolescence, and his early artistic career, the latter of which ended the moment he shouted “Action!” on the set of Eraserhead (1977). David Lynch the painter, sculptor, and musician comes to the fore during the movie’s hour-and-a-half runtime, a creator for whom cinema is the synthesis of all the artistic disciplines in which he is active. The present is symbolized by the studio in Lynch’s home, the past by multiple visual archives – with the two lines organically merging into a portrait of a complex artist who, just this once, doesn’t conjure up bizarre fictional worlds, but instead admits us into his own private realm.