Spira Mirabilis
A Japanese scientist studies the miniature and immortal Benjamin Button jellyfish. At the other end of the world, unceasing repairs are carried out on the Milan Duomo. In the United States a Lakota community fights to preserve its culture. In a captivating visual essay composed of fragments shot across the world, the creators contemplate the nature of immortality.
This original work from writer-director duo Massimo D’Anolfi and Martina Parenti is a self-conscious reflection pregnant with musings on the nature of humanity, our natural limitations, and the all-consuming urge to go beyond the cycle of human life. The title Spira Mirabilis refers to Descartes’ logarithmic spiral – whose form remains unchanged regardless of its size – and the phrase has become an artistic metaphor for humankind’s greatest challenge: overcoming mortality. In a captivating visual essay composed of fragments shot across the world, the moviemakers visit a vanishing Lakota community, who must protect their identity from the expansion of the modern world; a musical instrument factory whose workers continue the never-ending pursuit of perfect sound; the Milan Duomo, where construction work extends beyond the individual lives of its various architects; and a Japanese scientist who studies the miniature and immortal Benjamin Button jellyfish.