White Sun
A partisan named Chandra who fought against monarchy and dictatorship returns home years later to a Nepalese mountain village to bury his father. But he arrives in the middle of a traditional burial ceremony, and after a conflict he is forced to complete the process merely with the help of two children. Perhaps their journey signifies more than mere submission to the bygone ways Chandra fought against, but also hope for a brighter future for a country at a crossroads.
A former anti-regime partisan named Chandra returns home to a Nepalese mountain village that, like so many, did not escape the consequences of the long civil war. He’s come to deal with the death of his father, whom the villagers have decided to bury in the traditional way despite the complications this involves. Tension between Chandra and his brother, who has different political ideas, interrupts the ceremony before the villagers can carry the body down to the river. So Chandra, his stepdaughter, and his supposed son must journey to surrounding villages to find people to help them bury the old man according to ancient ritual – even though the purpose of the trip is against everything Chandra believes in. The director of Highway, a powerful portrayal of Nepal’s fragile peace process that broke through at prestigious international film festivals, focuses this time around on contemporary issues in his homeland. This paradoxical story of a former Maoist rebel plays up the objective contrast between Nepal’s current path to a new constitution and traditions that survived the hasty burial of the monarchy.