Ken Loach always chooses an arduous path in his effort to honestly arrive at the truest understanding. His view of the bloody conflict between Republican and Francoist forces is far from the traditional and simplistic notion of the Spanish Civil War, and his hero, a young British Communist named David fighting as a volunteer for the Republicans, loses many an illusion.
The soldiers who fought in the Spanish Civil War are gradually dying out and boxes of old photographs can’t really help their descendants piece together what happened back then, nor give any indication of how the bloody conflict affected those who were caught up in it. As the film endeavours to reconstruct these very questions, its politico-historical line is deftly interwoven with the personal and emotional strands of the story. Just before his death, David vividly recalls the fierce fighting between the Francoist and Republican forces, and how, as a fervent British Communist, he had volunteered to go over to fight alongside the Republicans. The brutal war took its toll and ultimately compelled him to alter his convictions. Loach’s film is of exceptional value in that it constructs a comprehensive series of specific and detailed situations to highlight the need to re-examine the past and the established half-truths about the way we created it. The perspective of protagonist David, a man with deep political and social concerns, provides the ideal tool to fulfil this objective.