Drifting States
Christian is in his early thirties and his solitary life is wrapped up in his mother, who is lying in a coma in a Montreal hospital. It's more an act of despair than selfishness that propels him one day to turn off her life-support machine, allowing him to try cautiously to begin a new existence in the far north of Canada.
A sudden impulse leads Christian to disconnect his comatose mother from life support after a long period in the hospital, where he visited her regularly. He then gets in his car and doesn’t stop driving until he reaches the town of Radisson nearly 2,000 kilometers away. For a man paralyzed by guilt, this is the ideal place – a town where nobody asks him about his past, inhabited by people from all over the world who came here in the 1970s to build a giant hydroelectric plant. Slowly and timidly he establishes himself; he begins to form relationships with those around him and tries to understand his life. Only the final scene shows that we can never escape our past. This low-key film is unusually focused and simple: a slow tempo, long shots, spare dialogue, extended periods of silence, and short but compelling musical motifs. The film achieves a rare level of spontaneity and authenticity thanks to its lead actor (Christian LeBlanc), but also through its documentary-style filmmaking, and camerawork that clearly perceives the unique atmosphere of an environment that some might deem unphotogenic at first glance.