Men Don’t Cry
When, less than two decades since the war ended in Yugoslavia, a diverse group of veterans gathers at a remote mountain hotel to undergo days of therapy, it’s hard to expect absolute harmony. This brilliantly directed drama, about the ability to forgive others only after we have forgiven ourselves, presents the pinnacle of the Balkan male acting scene.
Although the armed conflicts of the 1990s visibly violated the land of the former Yugoslavia, they created the deepest wounds in the memory of each belligerent nation. There are as many different interpretations of that bleak past as there were countries affected. And so when a diverse group of veterans gathers at a remote mountain hotel less than two decades since the war ended to undergo days of therapy, it’s hard to expect absolute harmony. On the contrary, each unthinking word spoken or just a seemingly dirty look can suddenly ignite the dangerously explosive admixture. That’s because the former soldiers, obstinately holding on to their fundamental masculinity and their prejudices, refuse to expose the inhumanity of the events, whether perpetrated by them or by someone else. This brilliantly directed drama, about the ability to forgive others only after we have forgiven ourselves, presents the pinnacle of the Balkan male acting scene. In addition to the diehard pacifist therapist played by Sebastian Cavazza, the film features the excellent Emir Hadžihafizbegović, Leon Lučev, Izudin Bajrović, Boris Isaković, Ermin Bravo, Boris Ler, and Ivo Gregurević.