Land Wind
This simple, socially-mindful story of an ordinary Neapolitan family living in a ramshackle housing complex, unostentatiously and unsentimentally portrays the situation of millions of similar people around the world. After his father’s death, Vincenzo becomes the head of the family. The only way out of this bleak situation seems to be to enlist in the army, but fate is yet to be reckoned with....
Italian director Vincenzo Marra’s work to date owes a debt to his neorealist predecessors. He generally chooses a social issue and treats it realistically, often using nonactors. In Land Wind he explores the dismal situation faced by a Neapolitan labouring family. Mom stays at home stooped over a sewing machine, son Vincenzo has a job at a workshop, dad is disabled, and the daughter looks in vain for work. They live in a ramshackle housing complex but the owner of the building wants them to move out. Matters are made all that much worse when the dad dies. Vincenzo has no choice but to enlist, but can’t imagine anything good coming of it. The filmmakers concentrate on exploring the monotonous life of a young man who subordinates his interests to the needs of his loved ones. He seems uprooted, almost friendless and apparently without emotional relationships. The narration’s slow pace evokes a sense of desperation, but one which the protagonist, played by nonactor Vincenzo Pacilli, surprisingly manages to resist.