9 Songs
Lisa is an American living in London. At a concert in Brixton she meets Matt; they fall passionately in love but then break up a year later. That’s all. Michael Winterbottom’s low-budget movie was shot without a script, using only a skeleton crew and a handheld camera. The film’s simple plot unfolds retrospectively. While flying over Antarctica, Matt reminisces about his relationship with Lisa. Sex scenes and moments of everyday life mingle with footage of concerts that the couple attends at Brixton Academy (e.g. the groups Franz Ferdinand and Primal Scream), and where we also hear the nine songs of the title. The explicit sex scenes are not included merely to shock the viewer. Winterbottom aims for a sensitive portrayal of the nascency of a relationship, when two people learn everything they can about each other. 9 Songs is, above all, an unostentatious look at what a newly loving couple does behind closed doors. Kieran O’Brien, who plays Matt, worked with Winterbottom on 24 Hour Party People and “Cracker” as well.