Come and See
In the summer of 1943, 14-year-old Flyora is a naïve Belorussian boy, determined to join the partisan resistance movement. By the end of the story, he is a human wreck, from whose face all traces of childish innocence have disappeared forever. Flyora suffers greatly, yet still manages to experience tragicomic moments and his first erotic enchantment. His suffering was shared by the majority of Belorussians who grew up during the Second World War. At that time, the Germans in Belorussia initiated the policy known as ‘scorched earth’, which included burning the inhabitants of over six hundred villages alive. Elem Klimov shot the film chronologically, which greatly helped the actor in the leading role, Alexei Kravchenko, in identifying with his character. Flyora’s deranged inner self was articulated not only through the actor’s performance, but to a large extent through the camerawork and sound editing, a strange counterpoint to which is created by Mozart’s music.