The Battle of the Rails
The Cannes IFFwas re-launched in 1946. The award for Best Direction surprisingly went to the unassuming, half-documentary, half-feature film The Battle of the Rails by director René Clément. The newly established company Coopérative Générale du Cinéma Français, supported by the railway workers resistance organisation Résistance-Fer, chose Clément as a director, since they were acquainted with his short films, which also included first-rate documentaries about the daily life of railway workers. The initial aim of both the company and the director, namely to bear testimony to the role played by French railway workers in the fight against the German occupation, grew into a collective drama. In amongst the documentary footage, the director quite spontaneously interwove acted sequences, which retain the same degree of authenticity as the documentary shots. With very few exceptions, the film’s protagonists are non-actors, actual railway workers.