Kristin Lavransdatter
Norway’s medieval history (14th century), in which the moral order was enforced by the strictures of Catholicism, is reflected in the life of a wealthy yeoman’s daughter. This portrait of the lovely Kristin begins in childhood, a happy phase with the notable exception of once being raped in the forest. The dishonoured girl takes refuge in a convent to wait until she grows up and is married to a local man to whom she is betrothed. But instead she is destined to fall in love with knight Erlend Nikulausson, a charming seducer who has already been stigmatized by an affair with a married woman. In defiance of everyone, Kristin insists that they marry; not even the suicide of Erlend’s former lover can stop her. Judged by all, the pair overcome the shameful scandal and start their life together supported by the unfaltering power of Kristin’s love. The dramatic course of their forthcoming coexistence is augured by a burnt-out church as a symbol of weakened spirituality and punishment for sin.