Butch Cassidy and the Sundance Kid
A legendary western about a pair of likable desperadoes, train robbers who escape to Bolivia in the company of a seductive teacher. Using the same actors, director George Roy Hill later shot the period gangster film The Sting. The film Butch Cassidy and the Sundance Kid, famous for its cycling scene, final shootout and open ending, won three Oscars.
Legendary outlaws Butch Cassidy (Paul Newman) and the Sundance Kid (Robert Redford) make a living robbing trains. But during one of their hold-ups they are ambushed by hired guns. An exhausting chase ends with the bandits jumping off a cliff into white water. After a short stay in New York, Butch, Sundance and his lover Etta take off for Bolivia where they "what else" - rob banks. After an incident involving some local bandits, the duo’s identity is revealed. Butch and Sundance find themselves surrounded by the police and the army.... In this tale of two amiable adventurers, it seems as if a period photograph has come to life. The film’s anti-idyllic description of the robbing trade is lightened by romantic sequences - for example, the famous bicycling scene set delightfully to the Oscar-winning song "Raindrops Keep Fallin" on My Head. In addition, a stylized, painterly landscape and sarcastic humour add their own particular twist to this already non-traditional western. Proof of the film’s production and editing bravura is given in the final shootout, conceived as a zigzag run through a living shooting range. And the final shot transforms the duo into "immortals" of photography.