The Lost Domain
Using the story of two men of differing world views who are connected by their love of flying, director Raoul Ruiz uses several time planes to portray certain historical reversals of the last half century. As one of Salvador Allende’s supporters, the filmmaker left his native Chile in 1973 after the military coup and settled in France. There he shot dozens of films, some of which were screened in competition at prestigious festivals including Cannes, Venice and Berlin.
The filmmakers tell a story on three time planes of two men of different nationalities and fates who are connected by a love of flying. At the beginning of the film, the younger, Chilean-born Max is already 50 when he hears gunfire: soldiers have risen up against Salvador Allende’s attempt to institute democracy. The event awakens memories of another war. Back then, as a military pilot, he had taken off from London to join the fight against the German Luftwaffe. When he returned to the base he almost didn’t realize that the new instructor, a Frenchman named Antoine, is the one who taught him to fly years earlier. Max was barely just ten when, one day, a plane descended from the heavens to his Chilean village, and a man stepped out who was to become his teacher and role model. Together they toured the country’s rugged landscape, meeting villagers crossing the mountains in the hope of finding work. The pair wander onto a mysterious estate, only to lose all trace of it the next day....