Shake Hands with the Devil: The Journey of Roméo Dallaire
Ten years after the Rwandan genocide, Canadian documentarist Peter Raymont and crew set out with General Dallaire on the trail of the mass murder. Period and present-day footage is narrated by a troubled man - then UN representative - whose guilt stems from his inability to fulfil his peacekeeping mission and stop the killing.
Ten years after the genocide in Rwanda, a film crew headed up by Canadian documentarist Peter Raymont travelled to Africa, to the scenes of the massacre. They accompanied retired General Roméo Dallaire, who ‘failed’ in his mission as head of the United Nations peacekeeping force. Given the lack of assistance, he was absolutely powerless to avert the catastrophe – and the world passively looked on. During 100 days of massacre in 1994, some 800,000 people perished in clashes between two opposing ethnic groups during which extremist Hutus murdered Tutsis. Shaken, Dallaire took on the burden of guilt for the brutal mass murder, losing all inner calm forever (he suffers from insomnia and twice tried to commit suicide). Years later he returns to the places visited by the horror. The film combines archive shots from the massacre with footage of contemporary Rwanda.