Up and Down
This mosaic of stories is pieced together in a dejected comedy to create an image of a contemporary Czech society burdened with intolerance, racism and indifference. This, the first film set in the present by writer-director duo Hřebejk/Jarchovský, was presented with six Czech Lion awards.
A little baby, forgotten in a lorry used to transport refugees, becomes the driving force determining the fates of a small group of people who differ in age, standing, education and life experience. The dark-skinned child is taken in by the childless Míla, whose husband František is a racist football rowdie. Also having to deal with unexpected circumstances is professor Horecký who, sensing that his end is near, decides to restore family relations. Apart from an adolescent daughter and a younger partner, he is also still married to Věra, with whom he has a grown-up son, Martin, who lives in Australia.... This mosaic of stories is pieced together in a dejected comedy to create an image of a contemporary Czech society burdened with intolerance, racism and indifference. This, the first film set in the present by director/writer duo Hřebejk/Jarchovský, won Czech Lions for Best Film, Best Direction (Jan Hřebejk), Best Actress (Emília Vášáryová), Best Actor (Petr Forman), Best Screenplay (Petr Jarchovský).