Short Cut
Eleven-year-old Jakub can’t stand his stepsister or his domineering grandma. To make matters worse he finds out that his workhorse of a mother lied to him about his father, who is certainly not navigating any maritime vessel, as she would have him believe. Family ties are sorely put to the test in Jakub Šmíd’s understated drama, an adaptation of the award-winning novella To Disappear by Petra Soukupová.
“My mom? She’s quite nice to me, but she’s always tired.” “My sister? She’s my stepsister. She’s terrible.” “My dad? He’s a sailor based in Sweden. He left us when I was a baby.” Eleven-year-old Jakub doesn’t have too many good things to say about his family, and his opinion of them worsens when his bossy grandma turns up at their small-town prefab flat. When the schoolboy discovers that his mother lied to him about his father, the atmosphere at home becomes even more strained. Director Jakub Šmíd presents a loose adaptation of Petra Soukupová’s novella To Disappear and, through the eyes of little Jakub, he considers relationships deformed by blame, wrongdoing and passive aggression. In the bleak winter surroundings, where reality shatters all illusions, the bet is on whether it’s possible to put together a tenable family model.