Lean’s supreme mastery as a film director is manifested in this monumental epic, principally in the way he blended a character study of an ambiguous hero with a portrayal of complex historical events. The opulent production design, the composition of the battle scenes, the mesmerizing shots of the desert, the acting performances and compelling music brought the film seven Academy Awards plus the distinction of a work whose splendour is equal to its underlying message.
“Because of the film’s director David Lean, because of the unprecedented deliberation reflected in the entire work’s composition and image, its epic character bordering on obsession, the utterly spellbinding story, the important and timeless theme – these are all the reasons I chose one of the finest films in cinematic history. For me it’s proof of the relativity of film time which, over a period of four hours, creates a sense that hours and minutes cease to exist and what’s left is a feeling which allows thought and experience to penetrate to the core in the most visceral way.”