A Trip Through Misty Meadows
Henrikas Šablevičius made this film as a farewell to the siaurukas, a slow, narrow-gauge train recalling the idyllic times of independent Lithuania. A Trip Through Misty Meadows remains a shining example of the Lithuanian poetic documentary thanks to its unique cinematic language and visual allegories conveying a deep connection to the past, something that architects of the “new life” struggled to erase.