Kristīne Briede and Audrius Stonys’s meditative documentary essay portrays the less-remembered generation of cinema poets of the Baltic New Wave. With finesse, they push beyond the barriers of the common historiographic investigation in order to achieve a consummate poetic treatment of the ontology of documentary creation.
At the beginning of the 1960s, when the French pioneers of cinéma vérité set out to achieve a new realism, and when direct cinema in Québec began to vie for notice, the Baltics witnessed the birth of a generation of documentarists who favored a more romantic view of the world around them. This meditative documentary essay – from a Latvian writer and Lithuanian director whose composed touch has long dovetailed with the stylistically diverse works of the Baltic New Wave – pushes adroitly past the limits of the common historiographic investigation to create a portrait of less-clearly remembered filmmakers. The result is a consummate poetic treatment of the ontology of documentary creation. Or a cinematic poem about cinema poets.