Cold War
The new picture by the director of the Academy Award-winning, black-and-white Ida was one of the most lauded competition entries at this year’s Cannes, with the award for Best Director confirming that claim. This enchanting story of fated love set in grey-tinged Poland (as well as in Berlin, Yugoslavia, and Paris) between 1949 in 1964 is both stirring and melancholy, as are the infectious tones of folk music and contemplative jazz that assume a special place in the film.
Zula and Wiktor meet in 1949. He’s a talented musician who’s putting together a folk music and dance ensemble; she’s a temperamental young woman with a flair for music who’s a perfect candidate for his troupe. Thus begins a gripping love story that rightfully won this year’s Best Director Award at Cannes. Consistent with their Oscar-winning Ida, Pawlikowski and director of photography Łukasz Żal work magic with black-and-white images that leave their mark on the viewer’s memory. Music is an equally central element of this compelling story of an impossible love – both the touchingly simple folk songs of the Polish countryside and the melancholy jazz standards played in smoke-filled Parisian flats full of debating intellectuals.