Reconstruction of Occupation
Documentary filmmaker Jan Šikl has spent many years seeking out and collecting private film archives. In this way, he came across several hours of footage showing the Warsaw Pact invasion of Czechoslovakia. Exactly fifty-three years later, on August 21, 2021, historical memory awakens from a long slumber with this reconstruction of the occupation, a cinematic adventure of a truly archeological nature.
Documentary filmmaker Jan Šikl has spent many years seeking out and collecting private film archives. Faded footage of family lives, celluloid echoes of celebrations and everyday moments. Through his work, Šikl came across several hours of footage showing the Warsaw Pact invasion of Czechoslovakia. These unique images long remained unseen – until August 21, 2021, when historical memory awakened from a long slumber. Reconstruction of Occupation is a cinematic adventure of a truly archeological nature in which anonymous faces are transformed into living witnesses of the days that sent Czechoslovakia into two more decades of bondage.