Horizons / 2022 / Plan 75 / Japan, France, Philippines, Qatar 2022
The Japanese population is aging inexorably. One possible solution is a government program known as Plan 75, which offers older citizens the chance to die voluntarily in exchange for certain benefits during the autumn of their life. Set in the near future and characterized by gentle humor and melancholy tenderness, the film follows a group of people whose days are far from numbered, as much as society around them would like the opposite to be true.
The Japanese population is inexorably aging, placing a disproportionate strain on the national economy. Set in the near future, Plan 75 speculates as to a possible solution. A government program known as Plan 75 offers older citizens generous financial support, government-funded vacations, and other benefits, all in exchange for deciding to die voluntarily, thus giving the younger population a chance. The film follows several characters – both clients (in particular the charming 87-year-old Michiko) and employees of this program – who are forced to come to terms with its consequences. A gently funny and tenderly melancholy film about how the value of a life cannot be expressed in numbers.