No Bears
A film full of bitterness, but it is not bitter. Critical but capable of self-critique. With No Bears, Panahi follows on from his previous works: in the role of his own film’s protagonist, he directs a new film about emigration – via long-distance, from a village near the border. And thus he could himself be justifiably suspected of seeking to emigrate. As if the complicated film shoot wasn’t enough, he also finds himself drawn into a village dispute. The story explores a director’s responsibility for manipulating reality and demarcates a negative space that cannot be depicted – a space occupied by silence, by the apparatus of the regime. No Bears was awarded the Special Jury Prize at the Venice Film Festival.