The March on Rome
One of the first propaganda films ever made, A noi! was shot in 1922 and covered the March on Rome, an important event in the rise of Italian fascism. A hundred years later, cinephile and documentarian Mark Cousins revisits this film and deconstructs its cinematic techniques, which are still effective today. Benito Mussolini didn’t even have to participate in the march of the blackshirts – it was enough for him to appear in a documentary about it. In his audiovisual essay, Cousins places the event and its visual depiction into historical, political, and cinematic contexts. Through actress Alba Rohrwacher, he presents the viewpoint of ordinary Italians.