The Mother and the Whore
“I despise people who suffer in silence.” Alexandre is unemployed but he’s still full of opinions and impressions. He lives in an apartment with the older Marie, who owns a boutique. One day at a café he meets Veronika, a nurse. It gradually becomes clear, however, that one bed is too cramped for three people. This monumental yet, at the same time, almost painfully intimate exploration of the relationships between men and women takes place in the cafés and bedrooms of Paris. The spontaneous dialogues and, in particular, the monologues, flow freely like the smoke from cigarettes. Jean-Pierre Léaud again serves as the director’s alter ego, this time in Jean Eustache’s most celebrated film.