Ball Lightning
A comedy about the “biggest operation in the history of moving” that ostensibly embraces the poetic appeal of the Jára Cimrman Theatre. The film is built upon minor absurdities of social and private life, which are developed with delicacy and playfulness and serve to unmask the pettiness and folly of both individuals and period attitudes. A multiple flat exchange involving twelve apartments, which is to take place during the course of a single day, provides a source of scintillating, comic situations and verbal humour that has become part of local oral tradition. Even so, more sombre notes filter through, particularly in the voices of the married couple portrayed by Daniela Kolářová and Josef Abrhám, conveying the uncertainty and transience of human existence.