The Delinquents
Román, a bank clerk, hatches a plan which also requires the input of his colleague Morán. The aim is to put an end to backbreaking routine and start living a life of freedom, without the depressing need to keep on worrying about material concerns. But they can’t do this without committing an offence. A sensation at this year’s Cannes film fest, this stylish fresco is reminiscent in its structure of an unputdownable novel. The chiselled homage to 1970s American and French genre flicks doesn’t waste time moralising. Established Argentinian filmmaker Rodrigo Moreno offers up a crime caper with an existential overlap, sketched with a light hand slyly gesturing to Brecht’s maxim, namely that it’s a worse crime to establish a bank than to rob one.