Sleep with Your Eyes Open
“Will I smell normal again when I return home?” asks Fu Ang, terrified of losing his identity after many years living in Brazil. His fears are shared by two of the film’s other protagonists, the broken traveler Kai and young Xiao Xin. Individually and as a group, they illustrate the lives of people who have given up their roots in order to wander the liminal spaces of a globalized world with a feeling that they don’t belong anywhere. Enchanting and funny, Sleep with Your Eyes Open disrupts the artificial framework of cinematic narrative and, under a blazing sun, brings to life a subdued emotional landscape in which the wheels of buses turn in different directions and fleeting moments of understanding become islands in a sea full of sharks.