Celebration
Bruno Anković’s feature film debut is set in an impoverished Croatian village between the years 1926 and 1945. The constant deprivation, repeated changes to the regime, and war pervaded the forests and shrouded the place in a miasma that obscured all visions of a better future. Village life was also tough for Mijo: His young, innocent soul was burdened by the outside world and troubled by inhumane orders, and he then fell prey to the false sheen of right-wing ideology. This film adaptation of the successful novel of the same name by Damir Karakaš presents us with wonderful shots of the rural landscape, but it is also a testimony of commonplace brutality and demonstrates the reasons why innocent people become easy quarry for ideological crusaders.