Joseph Kilian
In this tale strange things are afoot right from the outset: A man borrows a cat from a rental shop and when he tries to return it the following day, he finds the place has disappeared. The atmosphere darkens a little more when the poor man appeals to the authorities for help: endless corridors in dismal buildings, unfriendly bureaucrats in offices, and chillingly bizarre surprises at every turn. In his very first outing Juráček established himself as an intellectual filmmaker and demonstrated that he came close to Kafka’s perception of human destiny and to his style of writing. Using purely cinematic devices, here he recreates the author’s unsettling incongruity between stark, matter-of-fact depiction and situations that resemble nightmares.