Metamorphosis
Jan Němec emigrated in 1974 as one of the key figures of Czechoslovak cinema and undeniably the most progressive of them. In West Germany he adapted Kafka’s Metamorphosis for German and Austrian television, a project he had been working on ten years earlier. Back then, in a short introduction, Němec described the concept he would later apply in his television film as well: “Metamorphosis tells of the turbulent destiny of Gregor Samsa. And we are attempting, with the aid of a camera, to look at the world from his perspective for the duration of his life: This means that the film will be a wholly subjective account: We never see Gregor Samsa; his every movement, his every gesture, will be rendered by the camera.”