The Grandmother
Beneath the earth a family is born, whose members come into the world bursting through a pile of sodden leaves. Father, mother and son are forced to live together, imprisoned in this dark, reproductive mechanism. The child, who is a perpetual lightning rod for his father’s rage and is often left on his own, plants a seed in his bed, which germinates into a grandmother. David Lynch, who, for years, entertained the idea of making a feature based on Franz Kafka, had already anticipated similar thoughts in his third short film. Using a combination of live action and animation, he explores territory, whose atmosphere is reminiscent of The Metamorphosis and Letter to My Father.