The Village Next To Paradise
One of the few African films in this year’s programme and the first Somali film ever screened at Cannes follows the life of a family living in a windswept village on the shores of the Indian Ocean. Single father Mamargade digs graves and runs legally questionable errands in order to secure a better future for his young son. Rounding out the film’s trio of protagonists – who all follow their own ambitions in a country wracked by civil war, natural disasters, and the ever-present danger of American drone strikes – is Mamargade’s newly divorced sister. This highly artistic, sensitively aesthetic film shows the contemporary reality of Somalia subtly and with a dose of existentialist questioning that mixes reflections on everyday difficulties with a glimmer of hope for a better future.