Murdering the Devil
A mannerist play about the battle of the sexes – this film has been defined in a variety of ways, yet this description seems to be the most apposite. All the action centres on two characters: She is ostensibly the victim of her desire for nuptials, and He, her suitor, callously exploits this fact. The inequality of their relationship is sumptuously demonstrated by a repeated model situation, in which the woman prepares a lavish dinner with great care, while the man voraciously shovels it down. That his name is Mr. Devil and that he has certain associations with hell doesn’t play a role in this parable merely in order to add a fantasque flavour to the proceedings. With an air of mischief and with sophistication, the director illustrates that it doesn’t always pay to decide too quickly who’s the one wielding the power.